nedefra og op

Lad os sende AntiPiratGruppen til Somalia

Ophavsretsdebatten i Danmark lider under en samfundsskadelig begrebsforvirring. Fri kultur bringer en 100% effektiv øvelse til at rydde op i begreberne og lægge an til en sund debat.

I dag kan Ritzau berette at 7 ud af 10 danskere, ifølge en undersøgelse fra Rockwoolfondens Forskningsenhed, ikke finder det moralsk forkert at bryde ophavsretsloven. Måden dette ikke særligt opsigtsvækkende resultat bliver videreformidlet i de danske medier vidner imidlertid om en fundamental misforståelse som heldigvis er nem at rette op på.

Nyheden formuleres under rubrikken “Danskerne har det fint med piratkopier.” Ordet “pirat”, der er blevet et standardbegreb i den offentlige debat om ophavsret, er udtryk for en samfundsskadelig begrebsforvirring. Den juridiske betydning af piratvirksomhed er, at en person eller virksomhed krænker ophavsretten i kommercielt øjemed. I den offentlige debat bliver al ophavsretskrænkelse imidlertid betegnet som pirateri, uanset at der oftest er tale om almindelige forbrugeres uautoriserede deling af ophavsretsbeskyttet materiale med andre forbrugere.

At ordet pirat overhovedet bruges i flæng i debatten om ophavsret, er desuden en hån mod alle de søfolk i verdens handelsflåder der nogensinde er blevet angrebet, taget som gidsler og/eller slået ihjel af virkelighedens pirater, fx som det foregår på havet ud for Somalias kyster.

Her er en øvelse som, hvis den følges nøje og i særdeleshed praktiseres når man beskæftiger sig med ophavsret, kan lede til en sundere og mere konstruktiv debat:

Hver gang du taler, skriver, læser eller bare tænker over ophavsret, erstat ordet “pirat” med “forbruger.” Hver gang. Her er et par eksempler:

Ritzau: “Danskerne har det fint med forbrugerkopier.”

AntiForbrugerGruppens medlemmer er IFPI Danmark, Foreningen af Danske Videogramdistributører, Foreningen af Filmudlejere i Danmark (FAFID), KODA, NCB, Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker Forbund.”

Forbrugergruppen er startet for at støtte alle dem som i modstrid mod herskende opfattelser om ophavsret kopierer og spreder kultur frit. Forbrugergruppen arbejder ikke selv med forbrugerkopiering, da der allerede findes en enorm bevægelse hvor millioner af mennesker deltager.”

Og ikke mindst: The Forbruger Bay… (Skift din DNS server til Google: 8.8.8.8/8.8.4.4 eller OpenDNS: 208.67.222.222/208.67.220.220, hvis du er i Danmark hvor Internettet er censureret. Det er meget nemt.)

Der er brug for en sund debat om en radikal revision af ophavsretten. Denne debat bør ikke føres på præmisserne af underholdningsindustrien, der i løbet af det sidste årti systematisk har ladet et emergerende digitalt marked smuldre og løbe ud mellem sine fingre.

I stedet for at udnytte den teknologiske udvikling til at opfylde forbrugernes ønsker, har man fra plade- og filmbranchens side forsøgt at bearbejde deres adfærd og holdninger. Man har ført pinlige propagandakampagner, benyttet juridiske gangstermetoder og rituelt ofret menneskers liv og levned til skræk og advarsel i retssager mod den enkelte forbruger. Denne strategi har været uden nævnefærdig effekt. Man har derfor lobbyet politisk for stramninger af ophavsretten, for strengere håndhævelse, for censur af Internettet og krænkelse af dets brugeres ret til privatliv, kommunikationshemmelighed og offentlig adgang. Man har kort sagt ført krig mod forbrugerne for at beskytte sine forældede forretningsmodeller.

Det er på tide, at Folketingets politikere dropper deres sengekantsforbindelser til underholdningsindustrien, og begynder at føre politik til at beskytte forbrugerne, der som borgere i samfundet og vælgere er et overvældende flertal i forhold til underholdningsindustriens fallerede forretningsmænd.