Mens musikkens formidlere og politikere snakker musikpolitik, og dens lobbyister klapper i hænderne, venter folket på, at Malk de Koijn går på scenen igen.
Showet kører på cirkuspladsen fredag aften. Cecilie Beck præsenterer rap-gruppen som alle kender, og som kommer til at spille deres sandsynligvis dårligst besøgte koncert i mange år. Folket består denne aften primært af teenagere, og de er her tilsyneladende primært for at høre Malk de Koijn. Det er først da de tre lidet oplagte hip-hoppere går på, at publikum virker engagerede i begivenheden.
Lobbycirkus
Skulle være i tvivl om, at Folkemødet er en festival for lobbyister, kan man kigge til venstre for scenen. Her står alle rettighedsorganisationernes høje herrer, såsom Ivan Pedersen (kendt fra Detektor), Peter Schønning (kendt fra Kulturministeriets ophavsretskontor og senere Antipiratgruppen aka. Johan Schlüters Advokatfirma), Musikerforbundets Anders Laursen (kendt fra dårligt formulerede debatindlæg), kort og godt, alt hvad der kan kravle, gå og stå.
Cecilie Beck holder mikrofonen op for skiftende musikpolitiske aktører, både politikere og mediefolk, punkteret af musikalske indslag af mere eller mindre folkelig karakter. Både folkemusikken (som vel er alt andet en folkelig), den moderne kompositionsmusik, og den knap så moderne gymnasiefunk er repræsenteret. Folket virker omtrent lige så interesseret i de mellemliggende musikalske indslag som i, hvad gæsterne har at sige på scenen.
Den mest dominerende musikpolitiske debat i dette årtusind (indtil videre) forbigås i tavshed. Selv om YouTube bliver nævnt igen og igen, handler diskussionen ikke om tjenestens lovlighed, men om dens potentiale for musikformidling. Det provokerer imidlertid Ivan Pedersen til at gå op til scenen og bede om ordet, hver gang tjenesten bliver nævnt.
Per Vers runder begivenheden af med aftenens klart mest oplagte indslag, et rap-referat (rapferat, om man vil) af de politiske og musikalske indslag, som den danske musiklobby har taget med til Folkemødet. Han efterfølges af hvad folket er kommet efter: Malk de Koijn. De går en anelse modvilligt på scenen igen, nok velvidende hvilken politisk vogn de er spændt foran.
Musikalsk mikrokosmos
Det musikpolitiske event er et mikrokosmos af resten af Folkemødet. Over alt arrangerer interesseorganisationer events med politikere, og får på den måde mulighed for at snakke kammeratligt om deres mærkesager. Folket er med i cirkusset som publikum, der begejstres eller forundres over alle de kunster og tricks der stilles til skue i manegen.